QATAR PETROLEUM CSEPPFOLYÓSÍTOTT FÖLGÁZ KAPACITÁS BŐVÍTÉSE

Háttértörténet

 

A Katari-félsziget északi részén található, Ras Laffan kikötője a világ legnagyobb cseppfolyósított földgáz (LNG) exportáló kikötője. Az egymilliárd dollár beruházásból épített kikötőt kondenzátum és kén export létesítményeként tervezték. Ezek a legfontosabb kiviteli termékek a Qatar Liquefied Natural Gas Co. Ltd. (Qatargas) és a Ras Laffan Liquefied Natural Gas Co. Ltd. (RasGas) részéről, amelyek a Ras Laffan Industrial City-n (RLC) belül jelenleg működő két projekt. A Qatargas és a RasGas is ambiciózus terjeszkedési tervekkel rendelkezik, amelynek eredményeként az összes LNG-export 2008-ra az évi 12,6 millió tonnáról évi 27 millió tonnára nőt.

A fent említett projektbővítések mellett egyetértési megállapodást (MOU) írtak alá a nemzetközi energiaipari vállalatokkal és államokkal a jövő vállalatainak építéséről. Ezek a vállalatok lesznek felelősek kondenzátum finomításért, a gázok cseppfolyósításáért (GTL) és a petrolkémiai projektekért egyaránt. Ahhoz, hogy az RLC megértse, hogyan lehet megfelelni a nagyobb mennyiségi elvárásoknak és a nagyobb termékskála kezelésével járó kihívásoknak, a szimulációs modellezést tűzte ki célul és felállította az ehhez szükséges követelményeket. Ezt követően a Lanner Group nyerte el azt a szerződést, amely egy részletes kapacitáskihasználási tanulmányt tartalmazott a kikötőhelyek kihasználásával, fejlesztési lehetőségeivel és elosztásával kapcsolatban. A Lanner a szénhidrogéniparban szerzett tapasztalatának és a világ vezető szimulációs szoftverének, a WITNESS-nek a nyerő párosítását használta fel a tanulmány elkészítéséhez.

 

 

A szimulációs modellezés előnyei

 

A szimulációs modellezés felkészíti a vállalatot arra a nélkülözhetetlen képességre, hogy feltehessék a "Mi lenne, ha…?" kérdéseiket, a stratégiai döntések meghozatalakor. A szimuláció egyedülálló, időalapú megközelítése, továbbá a változó tényezők figyelembe vételének képességével együtt, lehetővé teszi a modellek számára, hogy pontosan leképezzék a valós rendszerek komplexitását. Ennek eredményeként a döntéshozók biztosak lehetnek abban, hogy megtalálják azt a megoldást, amely megfelelő egyensúlyt teremt a beruházási költségek és a szolgáltatások minősége között.

Az RLC kikötőjében jelenleg egy tartályhajó kikötő működik, azonban ennek nincs elegendő kapacitása a Ras Laffan Industrial City terjeszkedésének befogadásához. A kikötő kapacitása legfeljebb hat tartályhajó kiszolgálására elegendő, amelyhez figyelembe vették az SBM-et (Single Buoy Moorings) is. Tekintettel a további kikötők fejlesztésének költségigényes jellegére, elengedhetetlen, hogy a kikötő kibővítésének üzleti tervét a legjobb alapossággal megerősítsék annak érdekében, hogy:

  • biztosítsák ügyfeleiket, hogy töltési követelményeik teljesülnek,
  • meghatározzanak befektetés megtérülésének maximalizálása érdekében a megfelelő időpontban végrehajtandó kapacitásbővítést, az idő előtti párhuzamos bővítések elkerülésével,
  • meghatározzák a megfelelő egyensúlyt a befektetési költségek és a leállítással járó szankciók között,
  • meghatározzák a termékek megfelelő elosztását a kikötőhelyek és a hozzá tartozó rakodókar konfigurációval,

A fenti tényezők kezelése érdekében a szimulációs tanulmánynak a következőkre volt szüksége:

  • Pontosan tükrözze a hajók rakodását befolyásoló összefüggéseket. Ez magában foglalta a csatornazárakat, az időjárási és széljárási eseményeket, a berendezések meghibásodásait, stb.
  • Ábrázolja a projektek közötti kölcsönös összefüggőséget (az egyik projekt végeredménye egy másik projekt kiinduló alapadata).
  • Igazítsa a további kikötők üzembe helyezési dátumát a projekt bővítéséhez vagy az indítás dátumához.
  • Biztosítsa az idő előrehaladtával a továbblépés lehetőségét, valamint a lehetséges problémák azonosítását és kezelését
  • Végezzen hatáselemzést a kikötő üzembe helyezési profilok és a véletlenszerű termékallokáció eseményekre. Például áramlások, nagy és gyenge szél, a hajók megérkezésének késése, a berendezések leállítása és a csomagok mérete.

 

Egy ilyen szimulációs tanulmány nélkül szinte lehetetlen megjósolni a kikötő dinamikus teljesítményét, ezért a bővítési terv kidolgozása veszélybe kerülne.

 

Eredmények

A tanulmány kedvező fogadtatásban részesült, és az RLC-t egy működési modellel látta el a jövőbeli iparágak hatásainak folyamatos értékeléséhez. A munkát elismerése a bevált gyakorlat volt, ráadásul a szimuláció minden jövőbeni stratégiai döntéshozatal kulcsfontosságú eleme lett.

 

 

Forrás: https://www.lanner.com/en-us/insights/customer-stories/simulation-of-ras-laffan-port-state-of-qatar.html